Udskoling

Den sidste del af dit barns skoleforløb er defineret som 7.-9. klassetrin – dét vi kalder udskolingen. Det er år med glæder, flere nye fag, prøver og masser af faglige muligheder for dit barn.

Udskolingen er en helt særlig fase

Udskolingen er en helt særlig fase for dit barn – den sidste del af skolelivet på vores skole. Det er fyldt med teenageår, humør og masser af udfordringerne, prøver og glæder.

Vi favner det hele, for vi kender til det hele. Derfor kan du trygt overlade dit barn til os, for vi vil til enhver tid støtte, bakke op og udfordre, så dit barn står styrket og klar til livet efter udskolingen.

I august, 2024, åbner vores udskoling. Her har vi for første gang en 7. klasse på Silkeborg Friskole. Denne klasse bliver også den første, der når til 9. klasse, så i skoleåret 2026/27 har vi alle klassetrin hele vejen op.

På friskolen bliver du set og bliver ikke én blandt mange. Vi bliver nemlig max 24 elever i en klasse – også når vi er fuldt udbygget.

Dedikerede lærere til den sidste skoletid

Som resten af friskolen vil udskolingen bæres af dygtige lærere, som vil elske at have med vores teenagere at gøre. Du kan forvente relevant og engageret undervisning og et højt fagligt niveau.

Udskolingen er naturligvis en del af den enhed, som friskolen udgør. Det betyder, at alle er med til fx morgensang og madordning sammen med resten af skolen. Og at man sammen er skolevenner for én af de yngre klasser.

I 9. klasse vil der være en studietur, som eleverne får chancen for at være med til at forme og planlægge. Du kan tage folkeskolens afgangsprøver i 9. klasse præcis som i folkeskolen.

Vil du vide mere om udskolingen?

Overvejer du om dit barn skal begynde i udskolingen på Silkeborg Friskole, så tag en indledende og helt uforpligtende snak med vores skoleleder, Kaj Markussen.